Hikmah Dari Sebuah Ujian
Hikmah Dari Sebuah Ujian

Hikmah Dari Sebuah Ujian

“Sejak engkau manempuh jalan yang seperti ini apakah engkau pernah mengalami kebahagiaan?” Seseorang bertanya kepada ibrahim bin adam. Sudah beberapa kali, jawab ibrahim.

“Dalam peristiwa yang lain aku pernah pergi kesuatu masjid untuk tidur di sana. Tetapi orang-orang tidak mengizinkan aku untuk tidur di dalam masjid itu sedang aku sedemikian lemah dan letih sehingga tak sanggub berdiri meninggalkan tempat itu. Orang-orang menarik kakiku dan menyeretku keluar. Masjid itu memiliki 3 buah anak tangga. Setiap kali membentur anak tangga itu, kepalaku mengeluarkan darah. Pada waktu itu aku merasa keinginanku telah tercapai, sewaktu mereka melemparkan diriku keanak tangga yang berada di bawah, misteri alam semesta terbuka kepadaku dan aku berkata di dalam hati : “Mengapa masjid ini tidak mempunyai banyak anak tangga sehingga semakin bertambah pula kebahagiaanku.”

“Dalam peristiwa lain, aku sedang asyik dalam ekstase. Seorang pembadut datang lalu mengencingiku. Pada saat itu aku pun merasa bahagia.”

“Kebahagiaan seorang sufi adalah rasa sukur itu sendiri, dia lebih bahagia ketika di beri ujian dari pada dia sedang melakukan amal baik. Karna jika dia sedang melakukan amal baik maka sebenarnya yang melakukan amal baik itu bukan dirinya, tetapi Allah kekasihnya. Mengapa karna jika kamu memberi seorang pengemis sepotong roti maka roti itu dari siapa? dari mana kau dapatkan gandum, dari mana kau dapatkan tepung, dari mana kau dapatkan bara api dan kayu bakar untuk memanggangnya. Pastilah semua dari Allah, maka sejatinya kita hanya pelantara saja, bukan si pemberi. Maka hal itu sama sekali tidak bisa ku banggakan. Tetapi aku bahagia saat Allah mengujiku, karna dengan begitu aku tau Allah sayang padaku, dia ingin mengangkat derajatku melalui ujian-ujian yang ia siapkan sebagai mana ia memberi ujian-ujian kepada para nabi-nabi terdahulu dengan sangat berat. Aku bahagia karna itu artinya Allah masih percaya padaku bahwa aku bisa mengemban tugas ini dan melaluinya, Aku bahagia karna Allah sangat perhatian padaku hingga aku dan dirinya pun menjadi dekat dan menyatu melalui ujian itu. Dari situ aku merasa bahwa semua keinginanku telah tercapai.”

 

Teks : Ahli Sufi, 3 Pertanyaan Kepada Ahli Sufi , Hikmah Dari Sebuah Ujian, kaum sufi, ahli sufi dunia, ahli sufi adalah, ahli sufi indonesia, ahli sufi islam, ahli sufi wanita yang terkenal adalah, ahli sufi yang terkenal di dunia, ahli sufi di zaman rasulullah, ahli sufi maksud, ahli sufi malaysia, ahli sufi dan tasawuf, ahli sufi yang mengatakan dirinya tuhan, ahli sufi yang sesat, ahli sufi di indonesia, ahli sufi itu apa, ahli sufi tasawuf, ahli sufi menurut islam, kata ahli sufi, nasehat ahli sufi, nama ahli sufi, tokoh ahli sufi, ayat ahli sufi, arti ahli sufi, ahli ahli sufi, ajaran ahli sufi, ahli sufi bermaksud, biografi ahli sufi, buku ahli sufi, bahasa ahli sufi, bicara ahli sufi, kata ahli sufi tentang cinta, cinta ahli sufi, ceramah ahli sufi, ahli sufi di malaysia, doa ahli sufi, dzikir ahli sufi, definisi ahli sufi, beza ahli sufi dan ahlussunnah, foto ahli sufi, falsafah ahli sufi, filosofi ahli sufi, golongan ahli sufi, hikayat ahli sufi, nama ahli sufi islam, ahli dzikir menurut islam sufi, ibadah ahli sufi, ilmu ahli sufi, jalan ahli sufi, kata2 ahli sufi, kehidupan ahli sufi, kitab ahli sufi, kalam ahli sufi, kelebihan ahli sufi, kiasan ahli sufi, kutipan ahli sufi, karomah ahli sufi, kesesatan ahli sufi, nama ahli sufi lelaki, makna ahli sufi, makanan ahli sufi, makrifat ahli sufi, motivasi ahli sufi, mengenal ahli sufi, mengenali ahli sufi, menurut ahli sufi, nama ahli sufi perempuan, nama2 ahli sufi, nama ahli sufi terkenal, quotes ahli sufi, ahli sufi sesat, siapakah ahli sufi, siapa ahli sufi, sifat ahli sufi, sejarah ahli sufi, shalat ahli sufi, sajak ahli sufi, sholawat ahli sufi, seorang ahli sufi, senarai ahli sufi, ahli sufi terkenal, kata kata ahli sufi tentang kehidupan, tentang ahli sufi, tasawuf ahli sufi, ulama ahli sufi, wirid ahli sufi, wejangan ahli sufi, wasiat ahli sufi, wajah ahli sufi,

Check Also

Marilah Berfikir Positif

Marilah Berfikir Positif

Ada seorang Raja yang mempunyai seorang pelayan, yang dalam setiap kesempatan selalu berkata kepada sang …

Leave a Reply